AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Modernism in Hollywood: Film Noir - Detailseite

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250119
Semester SoSe 2010 SWS 2
Rhythmus jedes Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfrist Es findet keine Online-Belegung über AGNES statt!
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 12:00 bis 14:00 wöch 1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
  findet statt    
Gruppe 1:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Klepper, Martin , Prof. Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Amerikanistik Zweitfach ( POVersion: 2007 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar In the last years classical film noir has become something of a mine for modern movies -- be it nostalgic detective movies such as L.A. Confidential (1997), experimental postmodern movies such as Memento (2000) or Lost Highway (1997), or Science Fiction movies such as Bladerunner (1982). This class will explore the tradition of film noir in America. We will be looking at the sources or inspirations of classical film noir (German expressionist cinema, modernist art, hard-boiled detective fiction and the cultural-historical developments of the 30s, 40s and 50s); at classical film noir movies such as The Maltese Falcon ( 1941), Double Indemnity (1944), The Big Sleep (1946), Sunset Boulevard (1950), The Night of the Hunter (1955), as well as certain aspects of these movies: the hard-boiled detective, the femme fatale, the narrative structure, the filmic techniques, the political, ethical and psychological implications. We will also look at some neo-noir movies and reflect on the reasons for the persistence of film noir in American cinema.

Readings:
.    Raymond Chandler: The High Window (1942)
.    A reader with texts to be read for class will be available at "Sprintout", Georgenstraße, S-Bahn Bogen 190.

Requirements:
The requirement for the class is presence and participation. The MAP consists in an oral or written presentation, which uses more than one media: you can do that in-class, out of class, or in turning in a Powerpoint presentation.

Strukturbaum

Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2010. Aktuelles Semester: SoSe 2024.
Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin