AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Soviet Avantgarde and Industrialisation - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5260107ÜWP
Semester SoSe 2024 SWS 2
Rhythmus jedes 2. Semester Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2024 - 30.09.2024    aktuell
ÜWP: Zentrale Frist    01.02.2024 - 02.05.2024   
Beschreibung :
Falls Sie in den Belegungsinformationen zu dieser Lehrveranstaltung (Meine Veranstaltungen) ab dem 13.04.2024 noch den Status "AN" bzw. "angemeldet" sehen, dann wurden Sie auf einer Nachrückerliste vorgemerkt, da die vorgesehene Platzzahl bereits erreicht ist.

Die Anmeldung ist grundsätzlich bis zum 02.05.2024 möglich. Eine Vergabe der frei gewordenen Plätze wird bis dahin wöchentlich erfolgen.
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 10:00 bis 12:00 wöch 17.04.2024 bis 17.07.2024  561 (Sprachlabor)
Stockwerk: 5. OG


Boeckh-Haus - Dorotheenstraße 65 (DOR 65)

  findet statt     3
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Babak, Galina
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Arts  Kult.Lit.Mit.-u.Osteuopas Hauptfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2015 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Slawistik und Hungarologie
Inhalt
Kommentar

This seminar will focus on the development of production literature genres (poetry, prose, and reportage) in Russian, Ukrainian, and other literatures of the Soviet Union during the late 1920s and early 1930s within the broader context of the formation of Stalinist culture in the middle and second half of the 1930s. From the second half of the 1920s, theorists of leftist art (“New LEF,” “New Generation”) worked on the concept of “literature of fact” and the theory of artistic reportage (B. Arvatov, V. Shklovsky, S. Tretyakov, O. Poltoratsky, M. Semenko). The objective of left-wing reportage was to transcend purely journalistic and travelogue genres while simultaneously emphasizing the role of “fact” in organizing artistic material. Since the early 1930s, the avant-garde practice of “industrial tourism” (Mansfield 2015) has been actively utilized as a significant ideological tool. Entire teams of Soviet writers engaged in “industrial tourism,” creating travelogues with a strict focus on delivering an ideologically reliable message (cf. M. Gorky’s project “The History of Factories and Plants,” “The I.V. Stalin White Sea – Baltic Sea Canal”).

Concurrently, from the late 1920s onward, the genre of the industrial novel emerged. Alongside narratives of transition and production, this genre incorporates other vital themes such as the catastrophe motif (Platonov's “Kotlovan”), ecological motives, and the topic of multiethnicity, all of which we will explore throughout the semester.

 

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2024 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin