AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Cripping the Norm: Disability, Power, and American Culture - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250051i
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2025 - 30.09.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.02.2025 - 09.04.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Do. 12:00 bis 14:00 wöch 17.04.2025 bis 17.07.2025  2014B (Hörsaal)
Stockwerk: 1. OG


alttext
UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Bidlingmaier findet statt

An Introduction to Disability Studies Part I (“Ausgewählte Themen”)

  5
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Bidlingmaier, Selma Siew Li
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Master of Education (BS)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2015 )   -  
Master of Education (ISG)  Englisch 1. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )   -  
Master of Education (ISG)  Englisch 2. Fach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2018 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This course reveals how disability operates as a discursive apparatus that produces, regulates, and maintains cultural understandings of normalcy, deviancy, and embodied difference. Through cultural studies and cultural history methodologies, we interrogate how systems of racialization and heteropatriarchy operate through cultural institutions from education to immigration, where assumptions about "normal" bodies, intelligence, behavior, and achievement naturalize ableist frameworks. This seminar investigates how the category of disability has been deployed through what Foucault terms "biopower" to regulate populations, with particular attention to how these constructions shaped immigration policy, educational segregation, and institutionalization in American history.

Students will develop theoretical tools to analyze how ableism operates systemically through various social, cultural, and political policies and practices, while also exploring how disability communities and activists have resisted normative violence through cultural production, community building, and radical pedagogies. The course combines theoretical texts with cultural artifacts including literature, films, and policy documents to unveil both the oppressive and liberatory potentials of disability in American culture. While centered on American cultural contexts, the course engages in crucial transnational analysis through comparative study of German disability history and contemporary disability culture in Berlin, including visiting site such as the T4 Memorial. This comparative framework allows students to understand how different educational systems have historically approached disability, and how current inclusive education movements operate across national contexts.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 1 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin