AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

The grammar of gender - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250065
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2025 - 30.09.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.02.2025 - 09.04.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Mi. 10:00 bis 12:00 wöch 16.04.2025 bis 16.07.2025  3075 (Hörsaal)
Stockwerk: 2. OG


UdL6 Universitäts-Hauptgebäude - Unter den Linden 6 (UL 6)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich eingeschränkt nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Spathas findet statt     40
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Spathas, Georgios , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2017 )   -  
Bachelor of Arts  Englisch Zweitfach ( Vertiefung: mit LA-Option; POVersion: 2017 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

When hearing a sentence like (1) The student went back to her room competent speakers of English infer that the student talked about is a woman. A reasonable assumption when thinking about how this comes about is that in this case gender information is conveyed by use of a specific form of the possessive pronoun, the feminine form her. In examples like (2) The actress went back to her room, on the other hand, there are two morphologically overt sources of gender inferences, the pronoun her and the suffix -ess on the nominal. But if so, could we perhaps assume that the same is true in (1); i.e. that the noun student is like actress and similarly carries a suffix like -ess, which just happens to be unpronounced? And if this is the case, could it perhaps be that all gender information always and only comes from the noun itself and that gender on the pronoun is just a meaningless grammatical reflex of agreeing with nouns carrying such suffixes? What arguments can we use to decide between these different analytical options? And what is the importance of our answers to a theory of the lexicon, syntactic agreement, and the syntax-semantics interface? In this course we will answer some of these questions by exploring the morphology, syntax, semantics and pragmatics of the grammatical category of gender. We will start with a comprehensive look at English, a language with a more limited gender system, and then make comparisons with languages with more elaborate gender systems, like German and Greek.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 3 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin