AGNES -
Lehre und Prüfung online
Studierende in Vorlesung
Anmelden

Culture and Media: Visualizing the Harlem Renaissance - Detailseite

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 5250031
Semester SoSe 2025 SWS 2
Rhythmus keine Übernahme Moodle-Link  
Veranstaltungsstatus Freigegeben für Vorlesungsverzeichnis  Freigegeben  Sprache englisch
Belegungsfristen - Eine Belegung ist online erforderlich Zentrale Abmeldefrist    01.02.2025 - 30.09.2025    aktuell
Zentrale Frist    01.02.2025 - 09.04.2025   
Veranstaltungsformat Präsenz

Termine

Gruppe 1
Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Gebäude Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Di. 12:00 bis 14:00 wöch 15.04.2025 bis 15.07.2025  1.601 (Seminarraum)
Stockwerk: 6. OG


alttext alttext
Doro24 Universitätsgebäude am Hegelplatz - Dorotheenstraße 24 (DOR 24)

Außenbereich eingeschränkt nutzbar Innenbereich nutzbar Parkplatz vorhanden Barrierearmes WC vorhanden Barrierearme Anreise mit ÖPNV möglich
Löbbermann findet statt     30
Gruppe 1:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Löbbermann, Dorothea , Dr. phil.
Studiengänge
Abschluss Studiengang LP Semester
Bachelor of Arts  Amerikanistik Kernfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Bachelor of Arts  Amerikanistik Zweitfach ( Vertiefung: kein LA; POVersion: 2014 )   -  
Zuordnung zu Einrichtungen
Einrichtung
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät, Institut für Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Taking the cue from the 2021 Netflix adaptation of Nella Larsen’s 1929 novella Passing, this course will explore the visual culture of the Harlem Renaissance and its legacy and reconstruction in more recent visual and cinematic texts. How is the visual language that was developed during the Harlem Renaissance adapted and re-interpreted in later depictions of this era of African American cultural and political creativity? How are the concepts of race, class, gender and sexuality that inform the Harlem Renaissance translated into later contexts? 

We will study Harlem Renaissance photographers like James Van Der Zee, Aaron Siskind, Roy de Cavara and Carl Van Vechten and learn about the aesthetics and racial politics of African American urban photography. We will study Larsen’s Passing and other texts, and their literary contribution to the creation of Harlem Renaissance imagery.

Finally, with a short view on early Black cinema production, we will focus on three important films that retrospectively interpret the Harlem Renaissance: Looking for Langston (Isaac Julien, 1989), Brother to Brother (Rodney Evans, 2004), and Passing (Rebecca Hall, 2021).

Emphasis in this course will be both on the analysis of visual and literary images, and on the politics of race, gender, sexuality, and cultural memory. Students should be in possession of a copy of Larsen’s Passing by the beginning of the semester, and be familiar with the Netflix adaptation.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 6 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

Humboldt-Universität zu Berlin | Unter den Linden 6 | D-10099 Berlin